Een weg dwars door het dorp

Met alle actuele discussies rondom de omlegging van de N229, zat ik nog eens door wat oude krantenartikelen te bladeren. Hoe is dat in het verleden in Bunnik gegaan? Daar heeft immers jarenlang de Provincialeweg van Utrecht naar Wijk bij Duurstede als doorgaande verbinding dwars door het dorp gelopen.

Ik kwam hierbij een ingezonden stukje van mijn vader tegen uit het Bunniks/Houtens Nieuws, toen nog ‘t Groentje, van januari 1986. Hierin wordt een voorstel gedaan voor de omlegging van de Provincialeweg over het traject dat we tegenwoordig kennen als ‘Baan van Fectio’. 

In het Bunniks/Houtens Nieuws van 5 december 1985 was al een schets van dit CDA plan getoond. Uiteindelijk is pas op 18 december 2015 daadwerkelijk de aansluiting van de Baan van Fectio op de Provincialeweg geopend. Er heeft meer dan 30 jaar gezeten tussen het eerste krantenbericht over het plan, dat ik kon terugvinden, en het moment dat de weg daadwerkelijk is omgelegd. 30 jaar!

Maar wat wellicht nog wel interessanter is, is dat argumenten uit deze artikelen nog altijd gelden: “het bevreemdt … dat de provinciale weg Utrecht-Wijk bij Duurstede om alle tussenliggende woonkernen is geleid, behalve Bunnik.”, “Er is, in de optie van het CDA, geen enkele reden om deze route, door de dorpskern te handhaven. Voor zowel de bewoners van het dorp als de weggebruikers zal een omleiding een grote verbetering betekenen.” en “Voorts is hij van mening dat het niet bij de realisatie van de nieuwe weg moet blijven, maar dat het effect pas maximaal zal zijn als de werken worden afgesloten door een herinichting van de ruimte, die de huidige weg inneemt, zodanig dat de bestaande tweedeling van de dorpskern Bunnik verdwijnt.” Vervang Bunnik door Odijk en je hebt precies de actualiteit te pakken. 

In Bunnik is de eerste stap gezet, door de Baan van Fectio te realiseren, maar met de herinrichting van de bestaande weg, zijn we er ook nog niet. Er liggen plannen voor de Traverse, want zo heet het project, maar dat blijft ook een kwestie van een lange adem. 

Bij de ontwikkeling van Odijk-West, de voorloper van de Kersenweide, is altijd gezegd dat de omlegging van de N229 een randvoorwaarde was. Deze randvoorwaarde is later ingevuld door middel van een fietsonderdoorgang, maar dat wil niet zeggen dat de lobby voor de omlegging richting de provincie niet gewoon heel hard moet doorgaan. Vanuit het college, de politiek en de inwoners! Immers, alle raadspartijen willen de barrièrewerking opheffen. 

Voor de liefhebber, ik heb de oude artikelen op de website www.cdabunnik.nl geplaatst.

Maarten van Vulpen
Fractievoorzitter CDA Bunnik

Dit artikel verscheen eerder als Raadspraat in het Bunniks Nieuws.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *